Taalles vanaf dag één (vervolg)

‘Met het besluit laten we zien dat het Europees Parlement tot duurzame oplossingen kan komen.’ zegt in’t Veld. ‘Nationale regeringen zetten te vaak in op detentie maar dat is niet de oplossing,’ zegt in ‘t Veld. Nu onderhandelt ze namens het Parlement met de Raad (de lidstaten) over deze Europese regels voor de opvang van asielzoekers.

Amsterdam startte in juli 2016 onder bevlogen aanvoering van toenmalig wethouder Kasja Ollongren en fractievoorzitter Jan Paternotte met de nieuwe aanpak statushouders. Emerentia Meijburg, programmamanager, presenteert een optimistisch en inspirerend verhaal. ‘De gemeente wil vluchtelingen zo vroeg mogelijk, liefst al in het AZC, spreken over zaken als opleiding en werkervaring. Daarmee maak je hun wachttijd betekenisvoller’. Ze presenteert indrukwekkende cijfers voor 2017. 326 personen uitgestroomd uit de bijstand; 454 parttime aan het werk; 833 gestart met een opleiding; 2.115 mensen die intensief worden begeleid naar werk en scholing.

Een belangrijk onderdeel uit het aangenomen voorstel van In ’t Veld is snelle toegang tot taallessen en de arbeidsmarkt. ‘Leer nieuwkomers in Europa direct de taal, zodat ze een goede start maken met integreren en sneller aan het werk kunnen.

Het is in ieders belang dat ze zo snel mogelijk meedoen in de samenleving. Taalles is daarvoor het startpunt,’ zegt ze.

Amsterdam introduceerde Taalboost, een intensieve taalopleiding op maat waarin conversatie en praktische toepassing voor op de werkvloer centraal staan.

Samen met de taalles wordt ook de screening en matching opgepakt. Wat zijn de talenten van de nieuwkomer? Waar ligt zijn of haar belangstelling en hoe past dat bij de vraag van werkgevers? De kracht van het traject zit hem in het brede maatschappelijke draagvlak. De landelijke en lokale politiek, de gemeentelijke organisatie, vrijwilligers, maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven maken deel uit van de gezamenlijke aanpak. Niet alleen uit menslievendheid: onderzoekers hebben vastgesteld dat één euro geïnvesteerd twee euro resultaat oplevert. De gemeente heeft tien miljoen euro gekregen voor het programma. Met dat budget zijn er meer klantmanagers getraind. Klantmanagers begeleiden de nieuwkomers en hebben nu per persoon te maken met 50 statushouders in plaats van de 250 van voorheen.

Een spil in het Amsterdamse netwerk is de Refugee Company. Directeur Fleur Bakker ontvangt het D66 gezelschap op locatie in het Carre gebouw van de voormalige Bijlmer Bajes bij het AZC op de Wenckebachweg, Daar zit niet alleen de Refugee Company, maar ook het Movement Hotel, Restaurant a Beautiful Mess en een atelier van en voor de Design Agency. ‘Wij benaderen asielzoekers vanuit de veelzijdigheid van hun identiteit. We spreken ze aan als vader, moeder, timmerman of ingenieur. Doen een beroep op hun talenten en vermijden dat zij vooral aangesproken worden op één aspect van hun identiteit, namelijk als vluchteling,’ zegt Bakker. Die talenten koppelt The Refugee Company aan bedrijven die met de Gemeente samenwerken.

Zo werd de Refugee Company vlak na de oprichting gevraagd door Booking.com om 25 gastheren en -vrouwen te leveren voor groot evenement. ‘Naast de hosting hebben we de vormgeving gedaan voor het evenement. Een groot deel van de mensen die toen meededen is nog steeds betrokken bij Refugee Company,’ vertelt Bakker. De samenwerking met Booking.com was een ‘Challenge’, een opdracht waarbij de opdrachtgever aangeeft een aantal mensen nodig te hebben voor een bepaalde tijd. Voor vluchtelingen zijn dit kansen om op hun vakgebied te laten zien wat ze kunnen, om potentiële werkgevers te ontmoeten en een relevant werkgerelateerd netwerk op te bouwen. Opdrachtgevers zijn vaak aangesloten bij de Refugee Talenthub of het convenant ‘Amsterdam werkt voor iedereen’.

Bakker geeft andere voorbeelden van de kansen die gecreëerd worden met werkgevers: het leggen van zonnepanelen met elektriciens of het trainen van baristas die ingezet worden op festivals en in de eigen coffee corner van het Carre Gebouw. Alleen die koffie is al een bezoek waard aan de vrij toegankelijke voormalige Bijlmer Bajes. Je kunt er eten, koffiedrinken, de hamam bezoeken en logeren in een celblok. Keurig verzorgd door mensen die na een vreselijke tijd en moeizame ontsnapping hun gastvrijheid kunnen tonen en hun talent weer kunnen gebruiken. De ontwerpster van de vlag van het vluchtelingenteam, Yara, is hier opgevangen, maar ook Khaled die aan een baan als stock controller werd geholpen, en Muaz die een baan als tandarts in een orthodontiepraktijk heeft gevonden, en Saeed die met zijn portfolio en werkervaring een fulltimebaan vond als grafisch ontwerper. In ‘t Veld knikt instemmend en noteert de voorbeelden waarmee ze haar voorstel kan verdedigen tegenover de Europese Raad. ‘Jullie zetten in op de wortel en zo min mogelijk op de stok.’

D66 wil dat het voor vluchtelingen in de periode dat zij moeten wachten op duidelijkheid, mogelijk is om te leren en te werken. Dit bevordert hun zelfstandigheid en is een goede voorbereiding op onze samenleving. In Amsterdam, Den Haag en Brussel verdedigt de partij dit standpunt met succes.

Laatst gewijzigd op 28 februari 2018