woensdag 28 februari 2018

Taalles vanaf dag één

Iedere euro die een gemeente investeert in de begeleiding van statushouders naar werk levert op termijn 2 euro besparing op. D66 zet in op een snelle integratie van vluchtelingen. D66 Waalwijk ging mee op een werkbezoek aan Amsterdam waar Europarlementariër Sophie in’t Veld en Tweede Kamerlid Jan Paternotte willen horen wat de succesfactoren zijn van de alom geprezen Amsterdamse aanpak statushouders.

Tijdens de Olympische Spelen in Rio de Janeiro had het vluchtelingenteam een eigen vlag; feloranje met een zwarte balk, geïnspireerd op een zwemvest. De vlag is ontworpen door de Syrische kunstenares Yara Said. Zij heeft in Amsterdam veel werkervaring en een groot netwerk opgedaan en is nu een veelgevraagd kunstenares en vormgeefster. De vlag wordt momenteel tentoongesteld in het Victoria and Albert Museum in Londen. Said illustreert ook voor het weekblad Der Spiegel.

Het zijn dit soort verhalen waarnaar Sophie in’t Veld op zoek is tijdens haar werkbezoek aan Amsterdam. In ‘t Veld is namens het Europees Parlement rapporteur voor de herziening van de EU-Opvangrichtlijn. Ze zegt al bij het begin van haar bezoek niet om chauvinistische redenen naar Amsterdam te zijn gekomen, maar omdat de stad een Europees schoolvoorbeeld is. Reinier van Dantzig, D66 fractievoorzitter in Amsterdam, neemt het compliment graag in ontvangst. ‘Het is een succesverhaal van D66 dat we graag laten horen, zeker nu in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen’. Ook ‘Den Haag’ is enthousiast. Jan Paternotte, lid van de Tweede Kamerfractie en voormalig fractievoorzitter in Amsterdam: ‘Het toont aan dat D’66 ook over de verschillende niveaus heen haar stempel kan drukken op beleid. De Amsterdamse aanpak is ook terug te vinden in het regeerakkoord.’

De huidige EU-Opvangrichtlijn stamt pas van 2013, maar de humanitaire crisis die vluchtelingen heeft getroffen in Europa sinds 2015 heeft pijnlijk duidelijk gemaakt dat EU-lidstaten er zeer verschillende standaarden op nahouden. Zo is de situatie op de Griekse eilanden ver beneden de Europese regels. De Europese rechter heeft daarom besloten dat het terugsturen van asielzoekers naar Griekenland onder de EU ‘Dublin’ Verordening (regels over welke lidstaat verantwoordelijk is voor een asielaanvraag) in principe niet meer mag.

In ’t Veld kreeg brede steun voor haar voorstel om de normen voor opvang van asielzoekers in heel de EU gelijk te trekken. Zij is ervan overtuigd dat Europa dan gezamenlijk asielzoekers een opvang kan bieden, in lijn met Europese waarden.

Maanden heeft ze, samen met alle fracties, van links tot rechts, gewerkt aan een voorstel voor fatsoenlijke opvang. Lees verder.